0

نکات ایمنی ضروری برای ژست‌دهی و عکاسی از نوزادان

مقدمه
من(نویسنده ی مقاله) با بیان این نکته شروع می‌کنم که توصیه‌های گفته شده در این مقاله، پزشکی نیستند. هرچند که من به‌مدت ده سال پرستار بخش NICU(مراقبت نوزادان) بوده‌ام، اما این نکات را به‌عنوان یک عکاس حرفه‌ای بیان می‌کنم و مشاوره‌ی پزشکی در مورد نوزادان نیستند.
اما آن‌چه در مورد ایمنی نوزادان می‌گویم، از تجربیات ده ساله‌ام به‌عنوان پرستار بخش نوزادان نیز نشأت می‌گیرد. این تجربیات هم‌چنین باعث می‌شوند که هنگام عکاسی از نوزادان بسیار محتاطانه عمل کنم. چیزهای زیادی در مورد رفتار نوزادان آموخته‌ام که فکر می‌کنم می‌تواند به شما برای جلسات عکاسی از آن‌ها کمک کند.
تصاویر زیادی از نوزادان را می‌بینم و در حالی‌که آن‌ها زیبا و بامزه هستند، اما گاهی بسیار عصبانی می‌شوم؛ زیرا احساس می‌کنم ایمنی نوزاد برای آن عکس به‌خطر افتاده است.

نکات ایمنی جهت راحت بودن نوزادان که در عکاسی از نوزادان هم مورد استفاده قرار میگیرد

همه‌ی ما می‌خواهیم آسیبی به سوژه‌های کوچک‌مان نرسد. نکاتی را در مورد ایمنی و راحتی نوزادان بیان می‌کنم و امیدوارم که به شما برای هرچه ایمن‌تر کار کردن در طی جلسه‌ی عکاسی کمک کند.
ایمنی و راحتی نوزاد برای من بالاترین اولویت است و هرگز راحتی آن‌ها را به‌خاطر یک عکس به‌خطر نمی‌اندازم.

ایمنی ژست دهی نوزادان
1- به نوزادان بیش از حد شیر ندهید.

تغذیه‌ی بیش از حد به این منظور که کودک آرام باشد،‌ ایده‌ی خوبی نیست. بسیاری از عکاسان نوزاد، می‌خواهند که نوزاد تا حد امکان تغذیه شود تا آرام و بی‌حال باشد و بتوانند هر طور که می‌خواهند به او ژست بدهند. شنیده‌ام که حتی برخی عکاسان می‌گویند که اگر نوزاد شیر مادر را خورد، باز هم با شیشه به او شیر بدهند تا بخوابد.
لطفاً فقط برای این‌که بتوانید راحت عکاسی کنید، نوزاد را بیش از حد تغذیه نکنید.

ژست نوزاد

2- نوزادان را خیلی گرم نکنید.

زمانی‌که نوزاد خیلی گرمش باشد، الگوی تنفسی‌اش تغییر می‌کند، خیلی سریع یا نامنظم می‌شود، ضربان قلبش نیز افزایش می‌یابد و ممکن است بی‌حال شود که این همان چیزی‌ست که برخی عکاسان می‌خواهند تا بتوانند به‌راحتی به نوزاد ژست بدهند. البته که نوزاد باید راحت باشد، اما نه با گرمای بیش‌ازحد که ایمنی‌اش را به خطر می‌اندازد.
نوزاد را مدام زیرنظر داشته باشید؛ مطمئن شوید که پوستش خیلی گرم نشود و تنفس ثابتی داشته باشد. اگر تنفس نوزاد سریع یا نامنظم شد، فوراً عکاسی را متوقف کنید، او را در یک پتوی نازک قرار دهید و به آغوش مادرش بدهید. برای یک جلسه‌ی عکاسی نباید علائم حیاتی نوزاد را تغییر دهید.

ایمنی نوزاد در عکاسی
3- بدون اسپاتر دستیار کمکی کار نکنید.

برای ژست‌دهی به نوزاد، دستیار داشته باشید. دوست من، راشل وانوون(Rachel Vanoven) یک نابغه است و به‌عنوان عکاس ژست‌دهنده‌ی نوزادان در سطح بین المللی شناخته شده است؛ او می‌گوید هرگز از نوزاد به‌تنهایی عکاسی نمی‌کند.
اگر می‌خواهید نوزاد را در هر پوزیشنی که پوزیشن طبیعی‌ای برای نوزاد نیست قرار دهید، به یک دستیار احتیاج دارید؛ یا اگر دستیار ندارید، از پدر و مادر کمک بگیرید تا از ایمن بودن نوزاد مطمئن باشید. این موضوع زمانی‌که نوزاد را به جایی تکیه می‌دهید، یا در سبد قرار می‌دهید، یا جایی که بیش از طول یک بازو از او دور هستید، اهمیت دارد.

دستیار در عکاسی نوزاد
4- از ویژگی منعطف بودن آن‌ها استفاده نکنید.

درست است که نوزادان تازه متولد شده منعطف هستند، اما بدان معنا نیست که آسیب نمی‌بینند. اگر بدن نوزاد در جهتی که می‌خواهید به آن ژست بدهید منعطف نیست، آن ژست را متوقف کنید! حتی اگر نوزاد از خودش ناراحتی نشان نمی‌دهند، هرگز او را در پوزیشنی که بیش‌از حد خمیده شود قرار ندهید.

ژست مناسب نوزاد
5- مادر را نزدیک به نوزاد قرار دهید.

من به‌عنوان یک پرستار بخش نوزادان، برای آموزش تغذیه با شیر مادر دوره دیده‌ام. می‌بینم که برخی عکاسان مادر را از اتاق عکاسی بیرون می‌فرستند تا نوزاد حین عکاسی آرام باشد و به سمت مادرش نرود. اما باید بدانید که نوزاد تازه متولد شده، باید نزدیک مادرش باشد.
دور کردن نوزاد از مادر برای مدتی طولانی، مخصوصاً در اولین روزهای پس از تولد،‌ روند شیردهی را با مشکل مواجه می‌کند و هم‌چنین مادر و نوزاد را دچار استرس می‌کند. اگر نوزادی می‌خواهد/نیاز دارد که نزدیک پرستار یا مادرش باشد، این حق اوست.
سریع باشید. یک ژست بدهید، سپس اجازه دهید نوزاد درآغوش مادرش باشد و شیر بخورد، سپس یک ژست دیگر بدهید. از مادر نخواهید که نوزادش را با شما که یک غریبه هستید تنها بگذارد تا بتوانید عکاسی کنید. در این موقعیت، اولویت با شما نیست، بلکه با آن مادر و نوزاد است.
اکنون برخی نشانه‌های فیزیکی را به شما می‌گویم که نوزادان هنگام ناراحتی از خود بروز می‌دهند. اگر نوزاد هرکدام از موارد زیر را از خود نشان داد، بلافاصله عکاسی را متوقف کنید.

بیشتر بدانید: رونمایی از سایت آکادمی عکس

ژست مادر و نوزاد

6- بی‌حالی پس از گریه‌ی زیاد، علامت خوبی نیست.

می‌بینم که برخی از عکاسان نوزاد، عکسی پر زرق‌و برق از نوزادی را منتشر می‌کنند و زیر آن می‌نویسند: «بالاخره پس از دو ساعت گریه‌ی طولانی به‌خواب رفت و توانستم این عکس را از او بگیرم». این کار خوبی نیست.
زمانی‌که پرستار بخش نوزادان بودم، موقعیت‌هایی بود که مجبور بودیم روش‌های نا راحتی را برای نوزادان به‌کار ببریم. درحالی‌که همیشه راحتی اولویت بود، گاهی نوزاد خیلی گریه می‌کرد. و آیا می‌دانید که نوزاد برای مقابله با استرس چه می‌کند؟ می‌خوابد.
شما هرگز نمی‌خواهید که نوزادی برای یک عکاسی، با استرس مقابله کند. اگر نوزاد آرام نمی‌شود، او را به والدینش بدهید و اجازه بدهید آن‌ها نوزاد را آرام کنند. اگر برای نوزاد روز ناآرامی است،‌ برای جلسه‌ی عکاسی مجدداً برنامه‌ریزی کنید.
اگر نوزادی پس از گریه‌های طولانی ناگهان بی‌حال می‌شود، شاید به شما می‌گوید که تحت استرس قرار دارد و آنقدر استرس دارد که از مکانیزم «مقابله»‌‌ استفاده می‌کند. این حالت خوب نیست. این نوزاد به‌خاطر تحریک بیش‌ازحد، بعداً بسیار آشفته خواهد شد.

ایمنی ژست های نوزاد
7- به پوست صورت نوزاد توجه کنید.

بعضی بچه‌ها نسبتاً خونسرد هستند، اما این دلیل نمی‌شود که دچار استرس نشوند. اگر متوجه شدید که پوست صورت نوزاد لکه‌دار به‌نظر می‌رسد(کمی شبیه الگوی مرمر)، فوراً عکاسی را متوقف کنید، کودک را بپوشانید و او را به آغوش مادرش بدهید. لکه‌دار شدن صورت، حالتی از ناراحتی و استرس است.

رعایت ایمنی نوزاد در عکاسی
8- مراقب زمانی باشید که نوزاد، دستش را جلوی صورتش می‌گذارد.

همه‌ی ما فکر می‌کنیم زمانی‌که نوزاد در یک حالت ساکن، دستان کوچکش را مقابل صورتش قرار می‌دهد، حرکت جذابی است. اما آیا می‌دانید که این حرکت نشانه‌ی فیزیکی رفلاکس است و کودک نیاز به استراحت دارد؟
نوزادی که بیش‌ازحدتحریک شده است و استرس دارد نیز عیناً دستانش را مقابل چهره‌اش قرار می‌دهد و اغلب کف دستانش به‌سمت بیرون است که این به‌معنای «بس کن!» است. اگر نوزادی ناگهان در حالتی ساکن دستش را جلوی صورتش گرفت،‌ به او استراحت بدهید.
این نکات، تنها چند راهنمایی در مورد ایمنی نوزادان بودند که بیان شدند. باید ایمنی نوزاد اولویت برتر شما باشد، نه رسیدن به ژستی خاص. هیچ ژست یا عکسی ارزش این را ندارد که ایمنی نوزاد به خظر بیفتد یا او یا مادرش دچار استرش شوند. نوزادان ظریف و حساس و ارزشمند هستند، باید با احتیاط فراوان با آن‌ها رفتار کرد.

ایمنی نوزاد در ژست های عکاسی

 

ترجمه اختصاصی آکادمی عکس (صنعت عکاسی)

دیدگاه کاربران
  • حسن علیزاده 13 مهر 1399

    بسیار مطلب خوبی بود ممنونم ازتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.