0

چگونه افکت‌ بوکه‌ ی زیبا خلق کنیم

خلق افکت بوکه در عکاسی

مقدمه
افکت‌ بوکه‌ به هر نور خارج از فوکوس در محدوده‌ی عکس اشاره دارد. نکته‌ی جالبی که درباره‌ی افکت بوکه وجود دارد این است که بسته به نوع لنزی که استفاده می‌کنید، اَشکال نوری حاصل در اطراف سوژه، متفاوت خواهند شد. لنزهای متفاوت، بسته به شکل تیغه‌ی داخل لنز، نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند.
هم‌چنین می‌توانید از یک ترفند جالب و کوچک استفاده کنید تا اَشکال بوکه‌ی مخصوص به خودتان را ایجاد کنید که در این مقاله آن‌را بیان می‌کنیم.

افکت بوکه در عکاسی
استفاده از نور طبیعی در فضای بیرون

هنگام عکاسی در فضای بیرون، می‌توانید از مزیت بوکه‌ ی طبیعی و زیبا بهره ببرید. کلید این کار، این است که از دیافراگم عریض استفاده کنید. سوژه باید واضح و در فوکوس باشد، با نورهایی مات و خارج از فوکوس در پس‌زمینه. به‌دنبال چیزهایی باشید که در پس‌زمینه‌ جا دارند، مانند درختی که تابش‌های نور از بین آن دیده می‌شود، نورهای خیابانی، چراغ‌های ماشین، نورهای ساختمان‌ها یا هر نور پس‌زمینه‌ی دیگر.
من(نویسنده‌ی مقاله) همیشه سعی می‌کنم با ۲٫۸ یا سریع‌تر عکاسی کنم تا پس‌زمینه را تا حد ممکن تار کنم. وقتی برای عکاسی بوکه بیرون می‌روم، محیط را چک می‌کنم و سوژه‌هایم را در فاصله‌ای مناسب از منبع نور قرار می‌دهم. تا جایی‌که می‌توانید به سوژه نزدیک شوید تا سوژه و هرچیزی را که می‌خواهید واضح باشد در فوکوس داشته باشید. هدف این است که منابع نور بوکه را محو و تار نگه دارید.
همین نظریه برای عکاسی در شب نیز کاربرد دارد. به‌دنبال نور پس‌زمینه‌ای باشید که بتوانید از آن برای افکت بوکه استفاده کنید. اولین عکس زیر، بالن‌های هوای گرم را نشان می‌دهد که در دیافراگم کم گرفته شده‌اند تا بالن‌های پیش‌زمینه در فوکوس باشند و از بالن‌های دورتر به‌عنوان منبع نور بوکه استفاده شده‌ است. عکاسی با دیافراگم عریض(مثلاً بین f/1.4 و f/2.8 با فاصله‌ی کانونی معمولی) و استفاده از این تکنیک، واقعاً پس‌زمینه‌های زیبا و جذابی را برای بیننده ایجاد می‌کند.
تصویر بعدی نیز در شب و با استفاده از نورهای شهر و خیابان به‌عنوان منبع نور بوکه، گرفته شده است. می‌توانید با توجه بیشتر به محیط، چه در روز و چه شب، روش‌های مختلف ایجاد بوکه را امتحان کنید.

نور بیرون در افکت بوکه
نور فضای باز در بوکه
عکاسی در فضای داخلی و استفاده از نور طبیعی و مصنوعی

هنگام عکاسی در فضای داخلی، فرصت‌های مختلفی برای ایجاد افکت بوکه دارید. در این‌جا چند ایده را برای شروع بیان می‌کنیم:

  • چراغ‌های کریسمس و رشته‌های نور تزئینی. رشته‌های نور می‌توانند توسط سوژه نیز نگه داشته شوند تا هم نوری دراماتیک ایجاد شود و هم نور خارج از فوکوس وجود داشته باشد.
  • سوسوی نوری که از سقف و کف بازتاب می‌شود.
  • نوری که از وسایل شفاف، مانند شیشه می‌درخشد.
  • نوری که از وسایل شفاف، مانند شیشه می‌درخشد.

به‌خاطر داشته باشید که سوژه یا موضوع‌تان را در فاصله‌ی مناسبی از منبع نور قرار دهید تا پس‌زمینه‌ی تار عالی برای بهترین بوکه‌های ممکن داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نکات ایمنی ضروری برای ژست‌دهی و عکاسی از نوزادان

بوکه در عکاسی داخلی

اشکال بوکه‌ی مخصوص به خودتان را خلق کنید.

همان‌طور که قبلاً گفتم، لنزهای مختلف، فرم‌های بوکه‌ی مختلف ایجاد می‌کنند. بسته به تیغه‌های لنز، برخی اَشکال دایره‌ای و برخی هشت‌ضلعی ایجاد می‌کنند. یک راه مفرح و آسان برای ایجاد افکت‌های بوکه‌ی مختلف، استفاده از یک ترفند کوچک است.
تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک صفحه‌ی کاملاً مشکی انتخاب کنید و برای لنز یک کاور درست کنید. یک دایره به اندازه‌ای که تمام لنز و لبه‌ها را بپوشاند برش دهید. هم‌چنین می‌توانید از یک نوار چسب یا نوار پلاستیکی استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تمام قسمت شیشه‌ای لنز پوشانده می‌شود و هیچ نور اضافه‌ای وارد نمی‌شود.
شکلی حدود یک‌دوم تا سه‌چهارم اینچ در مرکز دایره ببرید. از قیچی یا چاقو استفاده کنید تا شکل‌های ستاره، قلب، حلقه‌ها و غیره را برش دهید. هرچه شکل مشخص‌تر باشد، نتایج بهتری خواهید گرفت. استفاده از چاقو خیلی بهتر است. سعی کنید لبه‌ها ناهموار نباشند، زیرا در بوکه کاملاً مشخص خواهند بود. شکل‌ها می‌توانند طراحی‌شده باشند یا آن‌ها را با دست آزاد بکشید، هر کدام که برایتان راحت‌تر است.
وقتی شکل‌ را برش دادید و کاغذ را روی انتهای لنز چسباندید، آماده‌ی شروع و آزمایش هستید!
شاید بهتر باشد از ایزوی بالاتر استفاده کنید تا اجازه‌ی ورود نور بسیار کمی را به لنز بدهید. با منابع مختلف نور کار کنید و از کار لذت ببرید! می‌توانید کاورهای مختلف با شکل‌های مختلف برای لنز درست کنید. ستاره، قلب و حتی کلمات، گزینه‌هایی عالی هستند!
خیلی خوب است اگر جزئیاتی زیبا به عکس‌هایتان اضافه کنید تا بیننده واقعاً عکاسی شما را تحسین کند و از آن لذت ببرد. استفاده از افکت بوکه، پس‌زمینه‌های تکراری و خسته‌کننده را به پس‌زمینه‌هایی زیبا تغییر می‌دهد!

عکاسی بوکه در فضای داخلی

ترجمه اختصاصی آکادمی عکس (صنعت عکاسی)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.